Thursday, February 14, 2008

Paul Poiret, Rue Pasquier 37, Paris


The wardrobe of the late wife of couturier extraordinaire Paul Poiret, was auctioned away today at Drouot. White-gloved young men brought the ancient, fragile garments into the limelight in a surprisingly dingy room, as a auctioneer in a poorly-tailored suit (how ironic) called out prices that reached stratospheric records - or so it seemed to me.
Some of Mrs Poiret's clothes, accessories and shoes were not designed by her husband, and those items sold for more reasonable prices - for instance, €450 for a 19th century sleeveless embroidered Persian jacket, or a mere €40 for a set of silk handkerchieves. The wardrobe also included items that belonged to the Poiret children, such as an exquisite little girl's riding jacket.
Poiret's so-called ethnic inspiration was reflected in his 'Mandarin jackets', his poignantly simple blue linen Sioux dress, with its single whimsical embroidered pocket (it sold for €14,000) as well as in the use of 'bigoudin' buttons (traditional style from Brittany), and in my favorite items, the Russian-flavored dresses. With their Empire-style waists, their blousy designs and their exquisite embroidery, these included the off-white and red Kazan dress, which I would have bought in a heartbeat if I had €17,000... (I did however honor Russian style myself, since I was wearing MAC's Russian Red lipstick! A Cup of Jo's Joanna had suggested we all wear red lipstick on Valentine's Day...)
The red-carpet worthy hot pink La Vallière dress (pictured), and its matching "turban" sold for €24,000.
See more pictures here (shoe addicts should head for Miss Giltzy's blog), and read more (in French) chez the adorable Poirette.

Be sure to visit tomorrow for more glamour: I am invited to a black-tie event celebrating Russian composer Rodion Shchedrin upon his 75th birthday; I haven't decided if I would wear my wide Lanvin tuxedo pants with my beige Nina Ricci cropped jacket or a simple dress...

13 comments:

MISS GLITZY said...

Je regrette de n'avoir pu assister à cette vente. Je suis curieuse du prix qu'on atteint les souliers de Perugia. Any idea?

Mary-Laure said...

Miss Glitzy, c'est dommage que tu n'aies pas pu y aller... Les chaussures Perugia, il me semble que c'etait la premiere paire de chaussures, non, en brocade bleu? Je ne m'y retrouve pas dans la pagaille de mes notes, mais je peux te dire qu'en general toutes les paires de chaussures sont parties pour plusieurs centaines d'euros, voire plus de 1000. Il y avait une petite paire de bottines vert sapin, ah, si j'avais pu...

Anonymous said...

C´est curieux que des gens achetent des chaussures usagees a un tel prix qui ne sont surement pas exposees sur la cheminee du salon..j´apprecie chaque jour un peu plus ton blog ce qui parait normal because i´m your Dad!!

marie said...

ooh little green boots! that sale sounded so lovely.. merci for sharing! (i love the lipstick!) also the pants sound beautiful!

Wendy said...

Interesting post! I didn't actually know about any of this until I read.

Anonymous said...

Thank you for sharing news about Poiret with those of us who’re far away. I love the ambiance of auctions that the phrases in your post reflect in an indirect way.

ALL THE BEST said...

How wonderful!! Thanks for the kind comment you left on my blog yesterday!

All best,
Ronda
xxoo

Catherine Dauriac said...

Tss tsss
je débarque ici et j'adore ce blog
il sera Blogspot de la semaine chez cityzencats.
Bon pour vous mettre d'accord
1) les shoes étaient toutes en parfait état sauf les fabuleuses bottines vertes du XIXè siècle (mais très portables tout de même). Ces chaussures de pur objets d'art sont toutes parties à des prix défiant l'entendement. lot n°28 Perugia broché bleu métallisé (3000 €), les ottoman gris et tapisserie d'Aubusson 9000 €, le souliers dorés du costume indien lot n° 63 > 6000 €. J'ai suivi la vente et j'ai le catalogue avec les enchères si cela intéresse quelqu'un. Je ferai un report de la vente ce week end sur mon blog. Une eule chose m'attriste, le musée galliera n'a mis qu'une seule préamption. De bien belles choses qui vont disparaitre dans des collections ^rivées ou dans les maisons de couture;

pve design said...

go for the madame poiret look, red lips, hair slicked back, pants, and something dance inspired....!
a boa? sounds wonderful-
visit me and see my Chateau post!
vive la france!

Mary-Laure said...

Catherine, un grand MERCI pour les details. Moi aussi j'ai ete tres surprise que le musee Galliera n'utilise son droit de pre-emption qu'une fois, et meme pas pour la robe la plus incroyable (meme si celle qu'ils ont pre-emptee etait tres tres tres belle...)
Je n'ai pas vu d'articles dans la presse aujourd'hui, heureusement que les bloggers son la!

PVE Design, thanks for the style advice. I'm definitely going for the red lips...

MISS GLITZY said...

Merci Catherine pour ces précisions, j'ai lu sur Fashion Mag qu'une des paires de Pérugia s'était vendue 21.875 euros, je suppose que c'est le modèle La Chasse avec la tapisserie d'après un dessin de Guy Arnoux, si celle en ottoman gris et tapisserie d'Aubusson s'est adjugée à 9000 euros. Je lirai ton compte-rendu avec grand plaisir.

Anonymous said...

Fallait-il attendre de lire ta note sur Poiret pour me donner l'envie de me replonger dans l'anglais ?
Je suis assez d'accord avec toi sur ta sélection, et je suis ravie que tu relayes cet évènement sur la planète mode (l'anglais me fait réellement défaut, mais bon un jour viendra où j'aurais décidé d'être bilingue et pas de feignantise !)
Merci pour le lien et le petit mot doux, adorable... Et voilà, je rougis encore !
a bientôt
Poirette
à bientôt

Alkemie said...

Wow! The auction photos are very cool. Thank you for the background of the clothing, it's very interesting. Thank you for coming by my blog, I'll be visiting yours more often for more glam :-) A black tie event celebrating a composer! I'm jealous.